Náš Etický kodex určuje, jak mají všichni zaměstnanci společnosti DATRON pracovat. Jsme pyšní na praktické postupy etického podnikání, které jsme v naší společnosti zavedli. Netrpíme korupci, uplácení, porušování pravidel férové hospodářské soutěže, diskriminaci nebo obtěžování v žádné formě.
Naopak podporujeme etické obchodní postupy, spravedlivé zacházení se všemi zaměstnanci, diverzitu a rovné příležitosti. Další životně důležitou oblastí je pro nás oblast ochrany zdraví při práci a pracovní bezpečnosti. Naším cílem je, aby na pracovištích nedocházelo k žádným úrazům.
Náš závazek vytvořit bezpečné a zdravé pracoviště pro každého je jasně uveden v Etickém kodexu. Pracovat pro DATRON znamená také chránit životní prostředí a pečovat o ně. Neustále se snažíme udělat více pro to, abychom snížili dopad své činnosti na životní prostředí.
Platnost
Tento Etický kodex (dále jen „Kodex“) definuje základní pravidla pro zaměstnance, včetně členů dozorčích a řídicích orgánů (dále společně označovaných jen jako „zaměstnanci“) Společnosti DATRON. Také od třetích osob (konzultanti, dodavatelé, atd.), které jednají jménem DATRON, se očekává, že budou dodržovat zásady stanovené v Kodexu.
Povinnost dodržovat pravidla
Všichni zaměstnanci musí být s Kodexem nejen seznámení a znát jej, ale musí he také dodržovat, stejně jako další interní předpisy vztahující se ke konkrétním úkolům a činnostem jimi vykonávaných. Zaměstnanci jsou povinni absolvovat úvodní seznámení s Kodexem i následné pravidelné vzdělávací programy v této oblasti.
Informování o znepokojivých záležitostech a nesprávném jednání
DATRON vyzývá zaměstnance, aby informovali o svých obavách týkajících se postupů či opatření, které by i potenciálně mohly vést k porušování právních předpisů, Kodexu či jiných vnitřních předpisů. S veškerými informacemi o výše uvedeném jednání, které lze poskytnout osobně nebo anonymně, písemně nebo ústně, bude nakládáno jako s přísně důvěrnými podle právních předpisů a interními ustanoveními. Nebudou tolerovány žádné postihy či opatření vůči zaměstnancům, kteří v dobré víře podali informace o jednání, které je nebo by mohlo být v rozporu s právními předpisy nebo interními ustanoveními. Pravidla chování stanovená v Kodexu mají vliv na naši každodenní práci. U jakékoliv nové činnosti, kterou začneme vykovávat, bychom si měli položit otázku, zda je nejen v souladu s platnými právními předpisy, ale zda je také v souladu s duchem Kodexu. Porušování Kodexu ohrožuje podnikání a dobrou pověst DATRON. Neváhejte se ozvat a informovat o nesprávném jednání či postupu, jehož jste byli svědkem.
Porušování
Porušování Kodexu ze strany zaměstnanců bude posuzováno jako porušení povinností plynoucích z pracovního poměru se všemi možnými důsledky. Porušování může mít za následek také uložení náhrady škody či trestní stíhání.
Pravidla jednání
Zásady poctivého obchodního styku
DATRON podniká v souladu s platnými právními předpisy, vnitřními předpisy a zásadami profesionální etiky.
Zaměstnanci jsou povinni chovat se poctivě a čestně a dodržovat platné právní předpisy, vnitřní předpisy, ustanovení tohoto Kodexu a závazky DATRON týkající se udržitelnosti. Vedoucí zaměstnanci musí jít příkladem při prosazování kultury etiky a při zajištění souladu všech vykonávaných činností s právními a vnitřními předpisy.
Společenská odpovědnost firmy
Cílem DATRON je přispívat ke kvalitnímu ekonomickému a sociálnímu rozvoji, založeném na úctě k základním lidským a pracovním právům a respektování ochrany životního prostředí. DATRON prosazuje kulturu udržitelnosti ve všech oblastech svého vlivu, zejména pokud jde o její zaměstnance, zákazníky a dodavatele.
Z tohoto důvodu jsou zaměstnanci povinni:
• maximálně využívat pomoci svých kolegů, podporovat rozvoj a uznání přínosu jednotlivce k úspěchu celé společnosti;
• pomocí dovedností a zdrojů DATRON poskytovat služby těm, kteří jsou nejzranitelnější, s cílem prosazovat integraci nejchudších a nejvíce znevýhodněných jednotlivců;
• zohledňovat směrnice životního prostředí a sociální a správní směrnice společností, do kterých DATRON investuje, v rámci řízení investic DATRON;
• přispívat k ochraně životního prostředí, podporovat omezování přímého a nepřímého dopadu svých činností na životní prostředí.
Zákaz obtěžování
Důrazně odmítáme jakékoli nezdvořilé chování, jsme si vědomi toho, že obtěžování je posuzováno podle toho, jak naše jednání chápou druzí bez ohledu na naše původní záměry.
Tedy například e-maily či textové zprávy se sexuálním podtextem, nevítaná gesta, fyzický kontakt, urážlivé a ponižující komentáře o osobních vlastnostech jsou zakázány a musejí se považovat za formu obtěžování bez ohledu na to, zda byly míněny jako žertovné poznámky nebo vtipy.
Máte-li pocit, že jste se stali obětí jakéhokoliv druhu obtěžování, diskriminace nebo šikany:
• zapište, co se stalo (datum, čas, místo, situace, svědkové) a zajistěte důkazy jakéhokoliv nepřístojného jednání (např. materiály, písemnou konverzaci, atd.);
• dejte obtěžovateli jasně najevo, že takové jednání je nepřípustné a že musí přestat, zdůrazněte, že DATRON se staví jednoznačně proti jakékoliv formě obtěžování a že toto nepřístojné jednání bude přísně potrestáno
• Jestliže obtěžovatel nezmění své nepřístojné jednání, neváhejte oznámit danou situaci, neboť se jedná o porušení tohoto Kodexu.
Pamatujte si, že vždy můžete požádat o podporu svého nadřízeného nebo personální oddělení.
Pracovní prostředí, rozmanitost a začlenění
DATRON zajišťuje podnětné pracovní prostředí, bez jakékoliv diskriminace či obtěžování. Podporujeme rozmanitost a začlenění pracujících, neboť se domníváme, že spolupráce mezi lidmi z různých kultur, s různými dovednostmi, názory a zkušenostmi, je základním předpokladem pro vyhledávání talentů a umožňuje růst a zavádění inovací při vykonávaných činnostech.
Zaměstnanci jsou povinni přistupovat ke svým kolegům s úctou a zdržet se jednání, které by mohlo urážet něčí důstojnost.
Komunikace se zaměstnanci musí být otevřená a čestná. DATRON prosazuje rozvoj schopností a dovedností jednotlivce poskytováním příslušných odborných školení v rámci širšího rozvoje pracovníků.
Přísně zakázána je jakákoliv forma nelegální práce nebo vykořisťování a rovněž jakýkoliv druh nucené nebo povinné práce a dětské práce.
Pracovní prostor
DATRON zajišťuje zdravý, bezpečný a zabezpečený pracovní prostor.
Zaměstnanci jsou povinni zdržet se jednání, které může ohrozit zdraví či bezpečnost jakékoliv osoby.
Zaměstnanci podporují úsilí DATRON zaměřené na ochranu životního prostředí a minimalizaci dopadu svých pracovních činností na životní prostředí.
Ochrana majetku a obchodních dat
Hmotný i nehmotný majetek DATRON musí být chráněn.
Hmotný majetek DATRON, včetně zařízení a dodávek, musí být chráněn před poškozením a zneužitím a musí se používat pouze pro pracovní účely, pokud není povoleno jeho použití k jiným účelům.
S informacemi týkajícími se podnikání, včetně jakýchkoli informací získaných při plnění úkolů jménem DATRON, musí být nakládáno jako s důvěrnými. Zaměstnanci jsou povinni zachovávat mlčenlivost a mohou tyto informace zpřístupnit oprávněným osobám pouze v nezbytném rozsahu nebo mají-li tyto osoby zvláštní oprávnění. Stejná pravidla platí pro všechny dokumenty obsahující důvěrné informace.
Duševní vlastnictví DATRON (tj. nápady, produkty, metodiky, strategie, atd.) musí být chráněny, podle okolností, rovněž pomocí patentů, obchodních značek a autorských práv.
Povinnost chránit duševní vlastnictví DATRON trvá i po ukončení pracovního poměru zaměstnance.
Veškerá obchodní data musí být zaznamenána přesně a úplně. Záznamy a dokumenty musí být k dispozici a přístupné na základě požadavků orgánů státní správy nebo oprávněných pracovníků.
Záznamy a data, včetně elektronických souborů a e-mailů, musí být uchovávány po dobu stanovenou příslušnou legislativou; v případě trvajících nebo předvídatelných soudních sporů nebo kontrol ze strany příslušného orgánu státní správy, je třeba je uchovávat po jakoukoliv nutnou dobu.
Podvodné upravování nebo falšování jakéhokoliv záznamu nebo dokumentu je přísně zakázáno.
Osobní údaje a ochrana soukromí
S osobními údaji je třeba nakládat řádně a právo na ochranu soukromí musí být vždy dodržováno.
S osobními údaji týkajícími se třetích osob, ať již zákazníků, zaměstnanců, dodavatelů a jiných osob, je třeba nakládat s vědomím toho, že smějí být zpřístupněny oprávněným osobám v rozsahu, v němž je třeba uvedené informace znát.
Osobní údaje mohou být shromažďovány, zpracovávány a sdíleny pouze v rozsahu stanoveném právními předpisy.
Požadavky subjektu údajů na ochranu soukromí týkající se jakýchkoli osobních informací musí být respektovány.
Střet zájmů
Zaměstnanci jsou povinni jednat tak, aby hájili zájmy DATRON.
Střet zájmů nastává, jestliže osobní aktivity nebo vztahy zaměstnance mohou kolidovat se schopností zaměstnance jednat v nejlepším zájmu skupiny. Obecně je třeba se střetu zájmů vyvarovat, a je-li střet zájmů nevyhnutelný, je třeba jej řídit tak, aby DATRON neutrpěla škodu.
Od zaměstnanců se očekává, že jsou schopni rozeznat potenciální střet zájmů, který by mohl nastat v rámci jimi vykonávaných každodenních činností. Jsou povinni takový střet zájmů oznámit svému nadřízenému.
Zákaz úplatků a korupce
DATRON odsuzuje a potírá všechny formy úplatkářství a korupce.
Zaměstnanci jsou povinni realizovat veškeré činnosti čestným a etickým způsobem.
Jakákoliv forma korupce, včetně úplatkářství a vydírání, se nebude tolerovat. Zaměstnanci se proto musejí zdržet nabízení nebo přijímání neoprávněných plateb, darů, projevů pohostinnosti či jiných výhod.
Střet zájmů nastává, pokud bychom my, naši rodinní příslušníci nebo osoby nám blízké mohli mít osobní prospěch v souvislosti s výkonem naší činnosti v DATRON nebo prostřednictvím přístupu k důvěrným informacím. Střet zájmů by dále mohl souviset s realizací aktivit mimo DATRON, například pokud pracujeme jako zaměstnanec, ředitel nebo konzultant společností, nadací nebo neziskových organizací, jsou-li tyto činnosti financovány subjekty, které mají vztah s DATRON nebo o nichž se předpokládá, že vztah s DATRON uzavřou.
Za všech okolností je zakázáno slibovat, dávat nebo přijímat dary formou hotovosti nebo podobných platebních metod, dárkových poukázek apod. Dary, projevy pohostinnosti či jiné výhody lze nabízet nebo přijímat pouze v souvislosti s výkonem činností, a pokud se považují za běžné a vhodné vzhledem k okolnostem (tj. jsou-li přiměřené a v souladu s místními právními předpisy) a neměly by za standardních okolností překročit částku 100 Kč.
Charakter podnikání DATRON vyžaduje interakci s pracovníky státní správy, veřejnými institucemi či orgány státní správy, zástupci politických stran a odborů. Za těchto okolností je zaměstnanec povinen zdržet se nabízení či přijímání, přímo nebo nepřímo, jakýchkoli darů či jiných benefitů, pokud se nejedná o běžné obchodní činnosti a v souladu se zákonem a zavedenou místní praxí.
Zaměstnanci jsou povinni informovat svého přímého nadřízeného o jakémkoliv pokusu dát nebo přijmout nepatřičný dar, projev pohostinnosti nebo jiné výhody, které by mohly vzbudit zdání, že se jedná o nepatřičný vliv na obchodní rozhodnutí.
Vztahy se zákazníky
Spokojenost zákazníka je klíčovým faktorem obchodní strategické vize DATRON, který umožňuje DATRON posilovat a zlepšovat její vedoucí pozici.
Pokud se jedná o zákazníky, vyžaduje se, aby se zaměstnanci chovali slušně, čestně, otevřeně a profesionálně, a aby se zdrželi uplatňování podvodných a zavádějících praktik.
Zaměstnanci jsou povinni za všech okolností zohledňovat nejlepší zájmy zákazníků a nabízet jim řešení, která vyhovují jejich potřebám. Je třeba vyvarovat se střetu zájmů, a pokud je nevyhnutelný, musí být řízen způsobem, který chrání zájmy zákazníků.
Při nabízení produktů a služeb mohou zaměstnanci činit pouze taková prohlášení, která jsou věcná, pravdivá a zcela přesná.
Dary jsou nevhodné tehdy, pokud vytvářejí zdání zlého úmyslu nebo nepatřičného vlivu na obchodní rozhodnutí.
Tatáž pravidla platí pro dary, projevy pohostinnosti či jiné výhody, které jsou dávány vašim rodinným příslušníkům.
Při nabízení produktů a služeb našim zákazníkům jsme povinni jednat v jejich nejlepším zájmu, a proto je musíme informovat o všech příslušných aspektech nabízeného produktu nebo služby.
Z tohoto důvodu musíme zajistit, aby zákazníci byli řádně informováni před, během i po prodeji a aby měli možnost svobodně uplatnit své právo nebo podat stížnost.
Závěrečná ustanovení
Přijetí a distribuce
Kodex byl schválen představenstvem společnosti DATRON.
Pro zajištění snadné přístupnosti a dostupnosti pro veřejnost je Kodex zveřejněn na DATRON intranetu.
Školení
Aby bylo možné garantovat, že Kodex byl řádně pochopen, a že je efektivně uplatňován, musí být zorganizovány programy úvodního a udržovacího školení o dodržování platných zákonů a předpisů.